Field Xperiences - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Ricardo Frozen - WaarBenJij.nu Field Xperiences - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Ricardo Frozen - WaarBenJij.nu

Field Xperiences

Door: RicardoFrozen

Blijf op de hoogte en volg Ricardo

14 Maart 2012 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Vandaag met Princess vroeg in de ochtend vertrokken om te voet de binnenlanden in te trekken. We gaan zorg bieden aan diverse hulpbehoevenden die in veraf gelegen hutten wonen. We worden met een terreinwagen gedropt ergens midden in het noordelijk deel van Kwazulu-Natal. Hier pikken we een lokale vrijwilligster op die eveneens werkt voor de hulporganisatie Tholulwazi Ukivele. Zij woont en is opgegroeid in dit uitgestrekte gebied, waar uitsluitend zandwegen en smalle wandelpaden door het typisch Zuid-Afrikaanse landschap lopen. Onderweg kom ik een heel bijzonder soort reptiel tegen in een opvallende kleurcombinatie. Ook zie ik grote torren, die kunnen vliegen en een soort 'Hummer' zijn onder de keversoorten. In Zulutaal is dit moelijk naar Engels te vertalen. Als je ze ziet vliegen lijken ze erg gevaarlijk, maar dat zijn ze gelukkig niet. Het zijn nuttige beesten omdat ze net de rioolreinigingsdienst zijn in het verwijderen van uitwerpselen. De mensen hebben hier geen toilet en doen alles in het open veld. Deze beesten zorgen ervoor dat drollen netjes worden opgeruimd, wordt mij verteld. Niet zo smakelijk gezicht, maar even later zie ik ze deze daadwerkelijk wegrollen...

Bij de huizenkrotten die wij aandoen leven de mensen onder erbarmelijke omstandigheden. Een aantal zijn ernstig ziek, verlamd en komen dagenlang hun bed of huis niet uit. Ook zie ik hoe een klein kind onder een deken met een gebroken pols en een klein pannetje eten naast hem op de grond ligt, waarbij zijn oma die zelf niet kan lopen hem tracht te verzorgen. Uit respect voor de betrokkenen toon ik geen foto's van hen of hoe ik ze daar heb aangetroffen op deze site. De omgevingsbeelden spreken denk ik voor zich om enigszins een indruk daarvan te krijgen. De armoede in deze streek is zo groot, dat dit elk voorstellingsvermogen te boven gaat. De dag overleven, lijkt het belangrijkste van hun bestaan. Eten en vooral voldoende drinken daar draait het om. In dit gebied zijn geen waterleidingen. En waar ze wel zijn, komt er vaak geen water uit. Wel zijn er hier en daar grote diepe putten geslagen die het grondwaterpeil moeten kunnen bereiken. We komen onderweg een grote put tegen. Princess vertelt mij bij die gelegenheid over het grote incident vorig jaar, waarbij drie mensen waren omgekomen toen ze vanuit het lage waterstandniveau probeerden water uit de put naar boven te halen. Slechts een persoon wist te overleven en met hulp eruit te komen. Nadat we alle bezoeken hebben gehad, besluiten we voor wat lichter vertier te voet naar de grens van Mozambique te lopen. Het is woensdag en daarmee tevens marktdag. Handelaren tussen Mozambique en Zuid-Afrika ontmoeten elkaar daar en drijven onderling handel. Het is een bijzonder schouwspel. Deze grenspost ligt veraf gelegen in de binnenlanden en is alleen met 4x4 wheels goed te bereiken. Het is een chaotische marktsituatie. We kopen omgerekend voor nog geen 2 Euro 4 gebakken vissen. Het is even wennen aan de pittige smaak, maar hij proeft heerlijk. De mensen zijn vriendelijk, maar allemaal cameraschuw. De grenspolitie wil ook weten welke opnamen ik heb gemaakt en ik toon ze gemaakte foto's. Na enige uitleg krijg ik toestemming verder te fotograferen. En ja, natuurlijk geen politie of leger op de foto wordt mij op strenge wijze nadrukkelijk verteld. Je begrijpt de sportieve uitdaging deze toch stiekem onder een boom op de gevoelige plaat vast te leggen. Deze dag is om nooit te vergeten en laat een diepe persoonlijke indruk achter ...


  • 14 Maart 2012 - 16:09

    Michel B A B:

    Rich, ik kan me voorstellen dat het grote indruk maakt als je midden in die ellende staat. Wordt nog maar weer eens onderstreept hoe goed we het met z'n allen in Nederland hebben. Crisis? Aan me hoela......

  • 14 Maart 2012 - 20:09

    Andre:

    Rich, wat je beschrijft is best wel heel heftig. Ik denk dat we het ons hier haast niet kunnen voorstellen met onze AH XL en onze volle koelkasten... Goh wat hebben wij het hier toch goed...
    Wel een echt intense studiereis.

  • 14 Maart 2012 - 20:22

    Paul:

    Ondanks al het verdriet en de armoede zie je veel kinderen lachen en zingen, juist van die kracht kunnen wij westerlingen heel veel leren. Mooi werk wat je daar doet! p.s. niet op die blote voeten rijden nie

  • 15 Maart 2012 - 18:42

    Ruud:

    Rich, fijn dat alles goed gaat en dat e.e.a. aan je verwachtingen voldoet en/of misschien wel meer. Het maakt je rijker. Geniet ook van je terugkomst naar Johannesburg. Doe Princess de groeten van devriend van Maraliza. Nog een mooie week te gaan. We spreken elkaar en ik blijf je volgen

  • 15 Maart 2012 - 20:23

    Ino :

    Hey Richard,
    Boeiende verslagen! Het is daar sociaal en economisch een andere wereld. Zal zeker indrukwekkend voor je zijn. Al lezende besef ik hoe goed we het hier voor elkaar hebben. Zet je weer met beide benen op de grond. De natuur is prachtig om te zien. Succes de komende dagen en we (+Annemieke) blijven je volgen.
    groeten

  • 16 Maart 2012 - 09:01

    Holmer Roelvink:

    Hoi Richard, boeiende ervaringen. Relativerend ook, lijkt mij. Vind het erg gaaf dat je dit verslag bijhoudt, veel success verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, KwaZulu

Studiereis

Studiereis SLL8

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2012

Out of Africa

24 Maart 2012

Food4Thought

21 Maart 2012

Living in different worlds

18 Maart 2012

History files

16 Maart 2012

Travellersday
Ricardo

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 16316

Voorgaande reizen:

03 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Studiereis

Landen bezocht: