History files - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ricardo Frozen - WaarBenJij.nu History files - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ricardo Frozen - WaarBenJij.nu

History files

Door: RicardoFrozen

Blijf op de hoogte en volg Ricardo

18 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dit weekend heb ik in alle rust in de ochtend kunnen werken aan mijn paper. Ook mij verder verdiept in de historie van Zuid-Afrika. Van de koloniale expansie, de slavernijhandel, de strijd om de natuurlijke grondstoffen (goud en diamanten)tot het einde van de apartheid en het 'nieuwe' Zuid-Afrika onder het bewind van Nelson Mandela. Ik had er ter voorbereiding op deze reis natuurlijk al het nodige over gelezen. Maar, op de ene of andere manier beleef je de geschiedenis als je de historische plekken hier bekijkt, toch een stuk intenser. Vanmiddag heb ik het Voortrekkers monument bezocht. Over gebrek aan smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik vind het een afschuwelijk lelijk bouwsel. Het is een enorm kolossaal monument en heel hoog gelegen. Je kan er niet aan ontsnappen als je naar Pretoria rijdt. Van binnen is het wel indrukwekkend en vooral duizelingwekkend als je naar beneden kijkt. Je moet dan ook geen last van hoogtevrees hebben om te kunnen genieten van het uitzicht vanaf de hoge koepel. Voor veel blanke Zuid-Afrikanen is het een betekenisvolle plek. Het was ooit het symbool voor de Afrikaner eenheid. In de Hall of Heroes, helemaal beneden op de foto zie je een 'lege' graftombe (symbool voor de gevallenen). Elk jaar op 16 december, de dag van de Slag bij de Bloedrivier, om klokslag 12.00 wordt deze tombe door een zonnestraal vanuit de koepel verlicht. Tegenwoordig laat de toeristenindustrie deze plek, zo heb ik mij laten vertellen door de huisbaas, links liggen. Ze gaan nu eerder naar het nabij gelegen Freedom park. Voor mij juist reden die plek vandaag op te zoeken. Voortrekkers, waaronder veel Kaapse Nederlandstaligen trokken in 1838 naar het oosten en het noorden, een uittocht die bekend werd als De Grote Trek. Voor een deel ook Nederlandse geschiedenis die aantoont dat migratiestromen van alle eeuwen zijn. Die van nu zijn dus absoluut niet uniek. Ook wat we vandaag de dag met een mooi woord verstaan onder economische uitbuiting kan met de slavenhandel van vroeger niet anders uitgelegd worden. Boeiende exercitie om deze materie te bespiegelen aan de internationale migratieproblematiek waar we vandaag de dag mee te dealen hebben. Los van de stof, heb ik dit weekend ook heerlijk kunnen genieten van een bezoek aan een leeuwenreservaat op 'jacht' naar de Big Five (Buffel, Olifant, Leeuw, Luipaard, Neushoorn). Heel bijzondere ervaring was het mogen aanraken en aaien van jonge welpen (leeuwen). Zondagmiddag heb ik heerlijk buiten in de zon gelunched met Maraliza, aan wie ik mijn stage bij Tholulwazi Uzivikele te danken heb. Op de achtergrond heeft zij veel voor mij geregeld hier. Ze was enorm benieuwd naar mijn ervaringen in Manguzi. Onder het genot van een goed glas wijn en typisch Zuid-Afrikaans eten (veel gegrild vlees, voor relatief weinig geld) heb ik al mijn mooie ervaringen met haar kunnen delen. Vanavond nog even de laatste history files verwerken en me voorbereiden op de interviews morgen...

  • 20 Maart 2012 - 22:02

    Ino:

    Hey Richard,
    dat zal een bijzondere ervaring voor je zijn om zo'n welp te aaien. Succes de laatste dagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Studiereis

Studiereis SLL8

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2012

Out of Africa

24 Maart 2012

Food4Thought

21 Maart 2012

Living in different worlds

18 Maart 2012

History files

16 Maart 2012

Travellersday
Ricardo

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 16315

Voorgaande reizen:

03 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Studiereis

Landen bezocht: