Another day in Africa (2) - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Ricardo Frozen - WaarBenJij.nu Another day in Africa (2) - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Ricardo Frozen - WaarBenJij.nu

Another day in Africa (2)

Door: RicardoFrozen

Blijf op de hoogte en volg Ricardo

11 Maart 2012 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Zondagmorgen vertrek ik vroeg op pad naar het merengebied van Kosi-Bay uitmondend in de kuststrook van de Indische Oceaan. Dit gebied noemen ze daarom niet voor niets Kosi-Mouth. Het staat bekend om zijn 4 grote meren met flora en vooral veel fauna. Ook wordt hier in fuiken veel vis gevangen. Het is een walhalla voor visliefhebbers die er met hun snelle motorboten varen. Vandaag staat er enorm veel wind en gaat het er in de monding naar zee ruig aan toe. De boottoocht die ik gepland had, komt vanwege de harde wind helaas te vervallen. Om in dit merengebied te mogen komen, heb ik een vergunning nodig en reken ik deze af in een schamel kantoortje wat dienst doet als receptie, vlak nabij het eerste grote meer. Hier pik ik ook mijn gids op Robbert die mij door dit voor een leek onbegaanbare terrein loodst. Gelet op alle zandwegen en dicht beboste duingebieden, voel ik mij een ware autorally-coureur hier doorheen te crossen. Het is ongelofelijk wat deze 4x2 huurauto kan in dit gebied zonder vast te lopen in het zand. Speciale banden, maken hier absoluut het verschil. Met mijn vorige huurauto, hoefde ik dit hier niet te proberen. Desondanks raak ik in behoorlijk mul zand toch vast. Mijn gids, gewend door mul zand te rijden weet het voertuig los te krijgen. Een koe en stier met stevige hoorns op geringe afstand grazen gelukkig onverstoorbaar verder... Mijn gids stamt eveneens af van de zulu's en weet hier de weg als geen ander. Het laatste stuk naar de kust moeten we 4 kiliometer lopen. We snijden te voet heel wat honderden meters af en komen op de mooiste plekjes die uitzicht bieden over het gehele merengebied. Nabij de kust neem ik een verfrissende duik en snorkel ik wat. Maar, het water is ernstig vertroebeld door de krachtige onderstroom, waarbij zand en modder worden meegesleurd richting zee. Het water krijgt daardoor een colabruine kleur. Tegen de stroom in borstcrawlend voel ik hoe sterk de stroming is. Jammer, dat ik nu zo weinig onderwater kan zien. Van wat Zuid-Afrikaanse reizigers in mijn lodgeaccomadatie had ik wat tips gekregen, waar ik het beste kon snorkelen om de mooiste vissen te zien, maar dat gaatém vandaag niet meer worden...
We besluiten terug te gaan naar het eerste meer in de hoop nijlpaarden te zien. Ook die zijn helaas in geen velden of wegen te bekennen vandaag. Aan de overkant op een eiland zie ik een typische wigwam. Hier woont nog op zeer traditionele familie een oude familiestam, zo laat ik mij vertellen. Inzoomend op de gemaakte digitale foto, ontdek ik een man zittend voor zijn wigwam. Met het blote oog had ik hem op deze grote afstand niet gezien. Komt die digitale zoomfunctie eindelijk goed van pas... Als je heel goed kijkt zie je links van de kano ook nog een heel klein wiegje staan. Wauw, another wonderful day in South-Africa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, KwaZulu

Studiereis

Studiereis SLL8

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2012

Out of Africa

24 Maart 2012

Food4Thought

21 Maart 2012

Living in different worlds

18 Maart 2012

History files

16 Maart 2012

Travellersday
Ricardo

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 16318

Voorgaande reizen:

03 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Studiereis

Landen bezocht: